Monday, November 01, 2010

Jual Mercun Ketika Piala Malaysia Dipenjara 7 Tahun

Ni la padahnya bila nak untung cepat dengan buat kerja haram. Kerajaan dah haramkan mercun dah lama dah. Diharamkan pun bersebab. Tapi ada juga orang yang tak nak patuh dengan undang-undang.

Masa final Piala Malaysia hari tu pun ada juga orang yang amik kesempatan nak mendapatkan keuntungan tanpa mengira undang-undang. Bila ditangkap dan didakwa, ini lah padahnya. Semoga OKT tersebut insaf dan tidak kembali melakukannya bila dah bebas kelak.

Petikan dari Berita Harian.
KUALA LUMPUR: Seorang lelaki yang mengaku menjual mercun kepada peminat bola sepak pada perlawanan akhir Piala Malaysia di Stadium Bukit Jalil di sini Sabtu lalu, dijatuhi hukuman maksimum penjara tujuh tahun oleh Mahkamah Majistret hari ini.

Majistret Abdullah Siddiq Mohd Nasir menjatuhkan hukuman itu terhadap Sh Ahmad Sh Othman, 50, selepas dia mengaku bersalah terhadap pertuduhan memiliki 95 biji mercun pelbagai jenis semasa ditahan di Stesen LRT di stadium itu pada 11 malam Sabtu lalu.

Sh Ahmad, pekerja kantin sekolah, diarah menjalani hukuman itu berkuatkuasa semalam.
Dia didakwa memiliki 40 biji mercun "bola", 40 biji mercun "ketupat" dan 15 biji mercun "bunga api gasing" semasa ditahan.

Sh Ahmad yang tidak diwakili peguam, didakwa mengikut Seksyen 8 Akta Bahan Letupan yang boleh dihukum penjara sehingga tujuh tahun atau denda RM10,000 atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Ketika ditanya oleh Majistret Abdullah Siddiq tujuan dia memiliki bahan itu, Sh Ahmad menjawab:" Saya menjual pelbagai barangan termasuk barang permainan dan saya menjual bahan ini untuk pengunjung yang datang ketika mana-mana perlawanan berlangsung".

Pendakwaan dilakukan oleh Timbalan Pendakwa Raya Rozana Husin. - BERNAMA

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...