Saturday, October 06, 2012

TIPS FOR MANAGING YOUR SAFETY - USE SOME COMMON SENSE


Capt. Balasubramaniam who is an expert on rescue and survival shared this with some attendees in one of his programmes. 

What he emphasized was that we should never put ourselves in a dangerous and vulnerable position and this usually just entails some common sense and alertness most of the time. Of course things do happen no matter how careful you are.
  

At the Car park:
Do not walk towards your car. Walk towards the next car or the car opposite.
Do lock your car immediately you get in and drive off ASAP. Please don’t check your cellphone, your makeup, etc.

At the ATM:
Use your ring finger to key in your pin, as the rest of the fingers will cover the keypad.
Do not count your money at the atm. After all it’s not going to give you what it owes to you.

In a taxi:
Pretend to make a phone call to your friend/husband informing them where you are, what time you are expected, the colour of taxi, taxi no etc. you must of course talk within earshot of the driver.

If you live alone:
Do get some men’s clothing’s and shoes. Hang them out with your own laundry! Leave the men’s shoes outside your house.
Do leave radio/TV on.
Do be suspicious if you receive calls that seem to have got the wrong number.

If you have husbands who travel regularly:
Do drive his car when he is not around as opportunists will notice that his car is dusty and in the same spot for many days.

If you have children tell them:
Never to post photos of your new car on Facebook.
Never to reveal that they are ‘home alone’ or parents are away.

Also, get the telephone number of the police station in your area and list it as the first number in your phone contact list rather than list it under P.
Calling 999 in an emergency will be a futile attempt.

Safety Gadgets:
1.Keeping a loudhailer at home would be more effective than screaming and shouting for help in an emergency.
2.Install sensor lights
3.Pepper spray - they have a shelf life. So you must check the expiry date otherwise it will fail you when you need to use it!
Capt. Bala recommends that pepper sprays must be
a. Water based
b. Must be US made with finger ring on the bottom
c. Must have double casing.
4. Alarm padlocks.
5. Throw some thumbtacks up the opening in the ceiling (what do you call that?) for those who live in link houses.

If you are ever, so unfortunate to have your bag snatched, do not struggle with the assailant. Let go and do not chase after them. Neither should your husband / boyfriend / son.

When you drop your friend/loved ones home, especially those who live in apartments, get them to text you once they are inside the safety of their homes. I think we should drill this in to our sons who drop off their girlfriends.


DO YOU ALWAYS WAKE UP LATE AND YOU LIKE TO RUSH DAILY?
Please make sure you are not adding to this statistic.

1. do not rush from work or to work. Breathe! Start early.
2. put your valuables away, and carry less in your handbag. Get a debit card. Consolidate your banking accounts.
3. forget about all these labelled bags until Malaysia gets peaceful again
4. never talk on your cellphone, and i mean never when driving
5. pay attention to pillion driver that operate in pairs. At traffic lights, keep a distance from the car in front of you. If they attack you, just swerve your car at them. HONK, HONK, HONK Loud…..they could have tailed you..
6. try not to wear too much jewelry, ie. big gold, flashy loopy earrings and long gold chain- you will be asking to be grabbed, and they will smash from the right 
7. avoid big gold bangles and expensive fancy watches
8. keep a pair of sunglasses and wear them when driving, but not at night
9. plan your diary well, smash and grab robbers attack people even when there are two of you in the car.
10. these robbers attack mostly from 7.00 to 10 am and also from 4 to 7.00pm. Peak, rush hours.


p/s : Sharing is caring

Thursday, October 04, 2012

7 Easy Ways to Improve a Bad Day


Had a lousy morning? Things looking grim?
Not to worry. The rest of your day need not be a disaster. It can in fact become one of your best, providing you take these simple steps:



1. Remember that the past does not equal the future.
There is no such thing as a "run of bad luck." The reason people believe such nonsense is that the human brain creates patterns out of random events and remembers the events that fit the pattern.

2. Refuse to make self-fulfilling prophesies. 
If you believe the rest of your day will be as challenging as what's already happened, then rest assured: You'll end up doing something (or saying) something that will make sure that your prediction comes true.

3. Get a sense of proportion.
Think about the big picture: Unless something life-changing has happened (like the death of a loved one), chances are that in two weeks, you'll have forgotten completely about whatever it was that has your shorts in a twist today.

4. Change your threshold for "good" and "bad."
Decide that a good day is any day that you're above ground. Similarly, decide that a bad day is when somebody steals your car and drives it into the ocean. Those types of definitions make it easy to be happy–and difficult to be sad.

5. Improve your body chemistry.
Your body and brain are in a feedback loop: A bad mood makes you tired, which makes your mood worse, and so forth. Interrupt the pattern by getting up and moving around.  Take a walk or eat something healthy.

6. Focus on what's going well.
The primary reason you're convinced it's a bad day is that you're focusing on whatever went wrong. However, for everything going badly, there are probably dozens of things going well.  Make list, and post it where it's visible.

7. Expect something wondrous.
Just as an attitude of doom and gloom makes you see more problems, facing the future with a sense of wonder makes you alive to all sorts of wonderful things that are going on, right now, everywhere around you.

Source

Thursday, September 13, 2012

Selamat Hari Malaysia



Selamat Menyambut Hari Malaysia!!

16 September 2012


Proudly Malaysian!!

Friday, July 27, 2012

Bahaya Merokok Selepas Berbuka Puasa



Berbuka puasa dengan menghisap rokok boleh membawa maut, kata seorang pakar yang menggesa orang Islam membuang tabiat merokok ketika Ramadan. 

Perbuatan merokok boleh memberi bahaya kepada seseorang yang berpuasa kerana anggota badan mereka cuba untuk pulih selepas tidak minum atau makan dalam tempoh yang lama, katanya. 

Pakar itu juga menekankan, perokok dikira bernasib baik sekiranya mereka tidak mempunyai masalah jantung berpunca daripada tabiat berkenaan. 

Merokok adalah perkara buruk yang dilakukan seseorang terhadap badan mereka terutama selepas berbuka puasa di bulan Ramadan, kata seorang pakar perubatan dalaman di Pusat Perubatan dan Klinik Emirates di Al Ain, Dr Riaz Ahmad Minhas. 

Disebabkan berpuasa, badan amat memerlukan air, glukos dan oksigen. Sebaliknya, merokok boleh menyekat saluran darah, menghalang aliran oksigen yang diperlukan. Merokok pada waktu kritikal juga boleh menyebabkan darah menjadi beku. 

Ini boleh menyebabkan pembuluh darah tersekat sekali gus meningkatkan tekanan darah, spasms (kesesakan arteri) mengganggu degupan jantung dan meningkatkan kolesterol. 

Ia boleh menyebabkan perokok maut. Sebab itu, perokok perlu berhati-hati dalam perkara ini, kata Dr Minhas.


BH



Friday, July 20, 2012

Menakluk Kosmos - KRU Wings


Syarikat rakaman KRU Music sanggup berbelanja besar semata-mata untuk mendapatkan kumpulan rock legenda, Wings, bernaung di bawah label mereka. Presiden Eksekutifnya, Norman Abdul Halim, berkata meskipun jumlahnya besar, ia amat berbaloi dengan status kumpulan rock terhebat disandang mereka ketika ini. 

"Boleh dikatakan inilah pelaburan terbesar pernah dikeluarkan label kami setakat ini. Ia merangkumi kos pembikinan album, penghasilan klip video, strategi pemasaran dan juga promosi. Tapi ia tidak menjadi halangan kerana status mereka sebagai legenda rock membuatkan kami rasa perbelanjaan besar yang kami keluarkan itu berbaloi," ujar Norman pada sidang media Lagenda Rock Menakluk Kosmos di ibu negara, petang semalam. 

Dengan penyertaan kumpulan popular itu dalam KRU, menurut Norman, ia sekali gus membuktikan label itu bersikap terbuka menerima karya orang lain. 

"Sebelum ini ramai mengatakan kami banyak menggunakan tenaga kerja dalaman untuk berkarya. Bagi album Wings nanti, kami tidak akan campur tangan dalam soal rakaman, konsep lagu dan susunan muzik. Semuanya kami serahkan kepada mereka. Cuma kami akan terbabit dalam soal pemasaran, promosi, pembikinan klip video dan juga pemasaran dari segi digital," terangnya. 

Norman bagaimanapun enggan mendedahkan jumlah sebenar dikeluarkan untuk mendapatkan kumpulan terbabit. Sebaliknya dia menyifatkan kerjasama itu sebagai situasi menang-menang buat kedua-dua pihak. 
"Kontrak ini dibuat berdasarkan persahabatan dan mengikut projek album. Kalau mereka puas hati, kerjasama ini boleh disambung lagi," kata Norman. 
 
Ambil masa fikir tawaran 

Sementara itu, Awie mendedahkan keputusan menerima tawaran itu tidak dibuat dalam sekelip mata. Banyak perkara perlu diambil kira supaya hasrat menghasilkan album terbaik selepas sedekad tanpa produk baru dapat dicapai. 

"Sebelum ini memang ada syarikat rakaman lain menawarkan kami untuk menjadi artis rakaman mereka. Namun kami tolak kerana tawaran itu tidak memenuhi kehendak kami. 

"Pemilihan KRU Music sebagai label baru kami ini pun mengambil masa agak lama. 
Selepas membuat perubahan dari segi kontrak dan masing-masing puas hati, barulah kami bersetuju menyertai mereka," katanya yang menandatangani kontrak itu awal bulan ini. 

Kejayaan demi kejayaan dilakar Norman, Yusry dan Edry serta keupayaan mereka mengendalikan label itu membuatkan mereka yakin untuk menerima tawaran berkenaan. 

Mengenai pembikinan album yang berjudul Menakluk Kosmos itu, Awie berkata, mereka masih lagi mencari material yang sesuai. 

"Ada beberapa lagu sudah pun dirakam dan kami akan masuk ke studio lagi pada hari ketiga puasa. Memang agak sukar untuk kami mencari lagu baru yang sesuai dengan cita rasa masa kini. 

"Walaupun ada pembaharuan tapi tanda dagang muzik Wings, iaitu bunyi gitar dan ketukan dram, tetap dikekalkan," ujarnya. 

Kali terakhir Wing merakamkan album ialah sedekad lalu menerusi Naga K'ramat terbitan BMG.




Sumber Utusan

Wednesday, July 11, 2012

Kelebihan Ayat Kursi



Kelebihan Ayat Kursi



AYAT 255 surah al-Baqarah disebut ayat Kursi kerana dalam ayat tersebut terdapat kata "kursi Allah" yang meliputi langit dan bumi. Kata kursi membawa erti takhta, singgahsana, tempat duduk, kekuasaan, pengetahuan dan simbol autoriti.

Itulah sebabnya ayat itu di sebut "ayat Kursi" yang melambangkan kekuasaan Allah SWT yang meliputi langit dan bumi. Ayat ini sepanjang zaman telah menghidupkan suasana keagamaan umat Islam dari semasa ke semasa. Ayat Kursi begitu popular hingga kaligrafi ayat ini sering terdapat di rumah kaum Muslim.

Ayat Kursi dinilai sebagai salah satu ayat yang termulia dalam al-Quran kerana di dalamnya terdapat 17 kata yang menunjuk kepada Allah SWT daripada 50 kata yang terdapat di dalamnya. Apabila dihayati, 17 kata yang menunjukkan nama Allah itu akan memberi kekuatan batin pembacanya.

Terdapat ulama yang mengatakan bahawa 50 kata adalah lambang 50 kali solat yang pernah diwajibkan Allah kepada Muhammad ketika mikraj dan 50 kali itu diringankan menjadi lima kali dengan 17 rakaat sehari semalam. Di sisi lain, perjalanan menuju Allah ditempuh oleh malaikat dalam 50 tahun menurut perhitungan manusia.

Ayat Kursi lebih agung jika dibandingkan dengan ayat-ayat lain. Dalam ayat Kursi terdapat sejumlah nama dan sifat Allah SWT yang melebihi ayat-ayat lain. Intipati nama dan sifat Allah SWT yang berjumlah 99 itu diungkapkan dalam satu ayat hanya pada ayat Kursi.

Dalam satu kisah disebutkan bahawa ketika para sahabat sedang bertukar fikiran tentang ayat-ayat yang paling mulia, Ali berkata kepada mereka: "Bagaimana pandangan kamu tentang ayat Kursi?" Ali kemudian berkata: "Rasulullah SAW berkata kepadaku 'hai Ali, penghulu sekalian manusia adalah Adam, penghulu bangsa Arab adalah Muhammad tanpa rasa sombong, kalam yang terbaik adalah al-Quran, penghulu al-Quran adalah al-Baqarah dan penghulu al-Baqarah adalah ayat Kursi'."

Terdapat beberapa hadis yang menjelaskan keutamaan ayat Kursi, misalnya yang diriwayatkan Ali bin Abi Talib. Hadis itu berbunyi: "Tidak dibaca ayat ini (ayat Kursi) dalam sebuah rumah kecuali syaitan-syaitan lari meninggalkannya selama 30 hari dan tukang sihir laki-laki dan wanita tidak akan memasukinya selama 40 hari."

Ali juga menceritakan bahawa ia pernah mendengar Nabi SAW berkhutbah di atas mimbar dan berkata: "… dan barang siapa yang membacanya pada saat tidurnya, Allah akan mengamankannya, tetangganya, tetangga dari tetangganya dan rumah-rumah yang ada sekitarnya."

Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Abu Bakar bin Mardawaih, Nabi SAW bersabda yang bermaksud: "Barang siapa yang membaca ayat Kursi setiap penghujung solat wajib, maka tidak ada yang mencegahnya masuk syurga kecuali kematian dan tidak ditetapkan padanya kecuali sebagai siddiq (benar atau jujur) dan abid (tekun beribadah)." Sumber



Sharing is caring

Tuesday, July 03, 2012

Curang punca sakit jantung





Rome: Kecurangan bukan hanya membawa keruntuhan perkahwinan tetapi turut meninggikan risiko serangan jantung, kata penyelidik Itali. Penilaian beberapa kajian terdahulu mengenai punca kecurangan dan kesannya mendapati lelaki berisiko berdepan masalah kesihatan berkaitan kardiak apabila curang dengan isteri. 
Kajian di Jerman menunjukkan kebanyakan lelaki yang mati ketika melakukan hubungan seks adalah yang menjalin hubungan sulit dan bertemu perempuan simpanan jauh dari rumah.
Ia menunjukkan kematian tiba-tiba ketika melakukan hubungan seks lebih kerap terjadi apabila lelaki mengunjungi perempuan simpanan berbanding ketika bersama isteri. 

Penulis penilaian itu, dari Universiti Florence, bermula dengan meneliti kesusasteraan perubatan untuk kertas penyelidikan termasuk perkataan ‘tidak setia’, ‘hubungan luar nikah’, ‘kecurangan’ dan ‘lelaki.’

Analisis menunjukkan serangan jantung, termasuk yang membawa kematian, jarang berlaku apabila lelaki melakukan hubungan seks dengan isteri di rumah. 

Namun apabila mereka mula menjalin hubungan sulit, bahaya semakin meningkat. 
Kajian di Jerman menunjukkan kebanyakan lelaki yang mati ketika melakukan hubungan seks adalah yang menjalin hubungan sulit dan bertemu perempuan simpanan jauh dari rumah. 

Arteri yang tersumbat menjadi punca lebih satu pertiga kematian - tuntutan fizikal ketika melakukan seks dikatakan punca lemak yang terkumpul dalam arteri pecah.

Serangan jantung adalah punca utama kematian, lapor Journal of Sexual Medicine. Ada kemungkinan tekanan cubaan menarik perhatian dan memuaskan wanita lebih muda berbanding isteri juga adalah puncanya. - BH



p/s : fikir-fikrkan lah..

Monday, July 02, 2012

Spain win EURO 2012




SPAIN (LA ROJA) vs ITALY (AZURRI)
4                                    0


Spain retained their European championship title in style, beating Italy 4-0 in the Ukrainian capital Kiev to become the first side to complete back-to-back wins in the competition's 52-year history.
Manchester City's David Silva opened the scoring in the 14th minute yesterday, heading home a pinpoint cross from Barcelona's Cesc Fabregas, after a fired-up Spain, earlier accused of playing a "boring" possession game, came out all guns blazing.
Jordi Alba made it two on 41 minutes after he ran onto a sublime through-ball from his new Barca team-mate Xavi Hernandez and slotted a left-foot shot past the advancing Gianluigi Buffon.

Fernando Torres -- who scored in Spain's 1-0 Euro 2008 final win against Germany four years ago -- made it three with six minutes left while his Chelsea colleague Juan Mata made it four on 88 minutes.
"La Furia Roja" are now the only side to have won three consecutive major titles, with European wins either side of their World Cup victory in 2010.
Tens of thousands of people young and old thronged the streets of Rome and Madrid to watch the game on giant screens, with both historic capitals a sea of green, white and red Italian tricolors and red and yellow Spanish flags. But it was Spanish fans who erupted at the final whistle with shouts of "Campeones! Campeones! (Champions! Champions!)" in scenes of wild celebration that brought unbridled joy to a nation struggling with recession. Source



EURO 2012 CHAMPIONS : Viva Espana!!!

Friday, June 29, 2012

EURO 2012 FINAL



FINAL EURO 2012
1 JULY 2012

SPAIN ( LA ROJA ) VS ITALY ( AZZURRI )





VS




------------------------------------------------------------------------------------------







Any prediction guys?


Thursday, June 21, 2012

Pernahkah Anda Lakukan Perkara Berikut?

Pernahkah semasa kecil dulu kita lakukan perkara seperti berikut?

1. Buka kipas meja , cakap dengan kipas sebab nak dengar suara bertukar.

 

2. Naik kereta dan tengok bulan. Ingat bulan tu ikut kita.


 
3. Naik basikal, boleh lepas tangan dari "handle", rasa hebat.


4. Masa sekolah, ade orang bagi milo percuma, lepas ambil sekali menyamar jadi orang lain, ambil milo lagi sekali.
 


5. Masa sekolah, ade orang dtg jual vitagen/susu/buku/barang, bawak balik list, mintak duit nak beli kat mak bapak.


6. Lukis burung guna huruf M atau V


7. Lukis matahari di penjuru atas kertas lukisan dan antara bukit


8. Masa kecil fikir bentuk hati yang sebenar macam ni -->


9. Tutup pintu peti ais perlahan lahan, sebab hendak tengok lampu peti ais padam.


 

10. Kalau tak siap kerja sekolah , sengaja tinggalkan buku latihan di rumah.


11. Pergi dekat peti ais tempat freezer atas tu dan bubuh muka kasi sejuk.


 

12. Main game Pacman atau Mario


13. Main lubang tikus


14. Mintak biodata kawan2 tulis dalam buku ( facebook zaman dulu)


15. Kalau pergi shopping mesti pergi tempat TOY dulu.


16. Buat jet kertas


 

17. Tengok Power Rangers, Flashman, Maskman, Suria Baja Hitam etc.


18. Lawan pemadam


19. Penggal/Tuju selipar
 


20. Main bubble wrap


 

21. Minum air panas dlm piring
 


































p/s : Soo nostalgic!! really-really miss this moment.. 
       90s ROCK!!

Friday, June 01, 2012

Hewlett-Packard to cut 27,000 jobs by the end of 2014



Hewlett-Packard, the world's largest maker of personal computers, is to cut 27,000 jobs by end of 2014.


The company said the cuts - about 8% of its workforce - will reduce costs by up to $3.5bn (£2.2bn) a year.
HP said in a statement that the money would be reinvested into the company.


The move was part of a "productivity initiative designed to simplify business processes" and comes as rival products such as the iPad tablet computer eat into HP's sales.

As part of the changes, the head of HP's Autonomy division, Mike Lynch, is being replaced by Bill Veghte, HP's chief strategy officer. Mr Lynch will leave after what HP called a "transition period".
Mr Lynch founded software company Autonomy as a small start-up and turned into one of the UK's largest technology companies.

It was bought by HP last year for more than $10bn.

HP employs about 350,000 people worldwide and about 20,000 in the UK. A spokesman said it was too early to say exactly where the job cuts would hit, but no part of the business would escape some losses.
"We have not yet announced specific plans with regards to specific locations. We do expect the workforce reduction to impact just about every business and region," the spokesman said.

'Exceeded outlook'

Analysis

It's difficult to imagine Autonomy without Mike Lynch. The student who left Cambridge University without a penny to his name dominated the culture of the firm. He built Autonomy after getting a £2,000 loan from a man in a pub. His drive and entrepreneurial flair was fundamental to the growth of the firm. Although many people found him difficult and demanding to work for, he was held in awe by rank-and-file staff.

That's why Autonomy's 300 Cambridge staff are worried about the future. One man, who declined to be identified, said: "Without Mike, we have a grim outlook. He was the reason many people work here. A brain drain of senior people is already under way."

Autonomy's new leader, Bill Veghte, is due to speak to staff in Cambridge on Friday. Many are sceptical that he will be able to rekindle Autonomy's entrepreneurial culture.
News of the job losses overshadowed the release on Wednesday of HP's latest quarterly results. The company's profits and revenues were both better than analysts had estimated.
California-based HP reported a 31% fall in profits in the second quarter to $1.6bn. Revenue in the period fell 3% on a year ago to $30.7bn.

Meg Whitman, HP's chief executive, said: "This quarter we exceeded our previously provided outlook and are executing against our strategy, but we still have a lot of work to do."
The former chief executive of eBay joined HP in September, vowing to turn around the company after a series of problems including a failed tablet computer and an announcement that it was considering an exit from the PC business.

Her predecessor, Leo Apotheker, was ousted after just 11 months on the job.
HP's shares, which fell as much as 5% on Wednesday and closed 3% down, were up 6.6% in after-hours trading on Wall Street.



Source : BBC

Friday, May 18, 2012

Monday, April 30, 2012

Biasiswa PTPTN


KETIKA usul mewujudkan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dibentangkan di Dewan Rakyat, kira-kira 15 tahun lalu, semua pihak mengalukan cadangan termasuk pembangkang kerana bersetuju dengan matlamatnya membiayai pengajian pelajar kurang mampu.
Selama itu juga tiada langsung isu untuk mengurangkan, menghentikan atau memansuhkan pinjaman pelajaran itu..

Cuma, isunya berkisar kepada kaedah pelepasan pinjaman berdasarkan prestasi akademik, kaedah bayaran balik, pengurangan faedah isu caj satu peratus pengurusan (Ujrah).

Dulu PTPTN bukan isu pendidikan atau kewangan utama negara. Hanya sejak beberapa tahun kebelakangan ini, wujud trend pembayaran semula yang meleset dan menjadi igauan kepada peminjam tegar yang gagal menjelaskan bayaran. 

Isu PTPTN hanya timbul berikutan kegagalan pelajar membayar pinjaman, sekali gus melambangkan nilai integriti, sikap bertanggungjawab dan amanah yang sangat rendah. Jika dibiarkan, fenomena ‘tidak perlu bayar hutang’ dan ‘lari daripada hutang’ akan menjejaskan sistem pengurusan PTPTN itu sendiri.


Bahkan kebolehpasaran graduan juga terjejas disebabkan nilai integriti yang rendah serta memberi kesan hutang kepada kewangan negara, terutama bagi pembayar cukai serta pelajar jujur yang sudah menjelaskan pinjaman pengajian. 
Di sebalik trend negatif itu, pembangkang dilihat menangguk di air keruh dengan cuba memperalatkan kelompok peminjam degil tegar supaya melepaskan tanggungjawab membayar hutang. 

Nampaknya, lebih 100,000 peminjam atau kira-kira 22 peratus daripada jumlah keseluruhan sudah mula ‘termakan’ gula-gula yang ditabur pembangkang. 

Ia sebenarnya tidak adil kepada 78 peratus peminjam lain yang sudah atau sedang membayar semula pinjaman. Jika mahukan percuma, kenapa tidak merebut peluang automatik mendapat biasiswa dengan syarat mesti mencapai tahap kelas pertama.

Anehnya, bonus percuma itu tidak menjadi rebutan, sebaliknya sibuk dengan demonstrasi jalanan. Bahkan, jika dikaji sepintas lalu, ada antaranya termasuk pemimpin Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) yang kerap ke depan menuntut pengajian percuma sebenarnya adalah pelajar lemah dalam pengajian.

Ada yang bertukar universiti, kerap menukar kursus pengajian atau gagal menamatkan pengajian dalam tempoh ditetapkan. Itukah yang dijadikan pemimpin menuntut hak percuma?

Kenapa mereka tidak perjuangkan nasib diri terlebih dulu dengan mencatatkan kejayaan cemerlang, barulah kepemimpinannya lebih dihormati dan boleh dijadikan contoh, bukannya menjadi ‘hero jalanan.’

Presiden Lembaga Pengarah Kaunselor Malaysia merangkap Pengarah Institut Sosial Malaysia, Prof Madya Dr Mohamed Fadzil Che Din menyifatkan PTPTN ialah saluran membantu anak keluarga golongan sederhana untuk meneruskan cita-cita memperoleh pelajaran tinggi dan berjaya dalam kerjaya.

“Anak yang berjaya diharap membantu keluarga miskin, memacu keluarga ke tahap lebih baik. Ini adalah ruang dan peluang untuk golongan keluarga miskin keluar daripada kitaran bahaya sosial melalui pembangunan pendidikan anak masing-masing,” katanya. 

Atas sebab itulah katanya, janji pembangkang memberikan pinjaman percuma kepada pelajar miskin dengan keluarga kaya disyaratkan membayar balik pinjaman boleh menimbulkan tanggapan apa sebenarnya niat memansuhkan PTPTN. 

Timbul isu siapa yang dikatakan kaya dan mesti membayar semua hutang atau menanggung sendiri pengajian anak mereka. Siapa pula yang akan dikatakan miskin dan layak menerima pembiayaan pendidikan percuma.

“Adakah isu pinjaman percuma sama dengan pemberian air percuma. Orang kaya yang tinggal di rumah teres atau banglo yang mempunyai alamat persendirian mendapat air percuma. Tetapi orang miskin yang tinggal di apartmen yang berkongsi meter kelompok tidak menerima bantuan air percuma seperti dinikmati orang kaya,” katanya. 

Sama ada anak keluarga miskin atau kaya, nilai amanah, bertanggungjawab, berdaya juang, berdaya saing, sentiasa berusaha dan berintegriti adalah nilai sejagat bangsa berjaya yang perlu ada dalam semua anak dan ahli keluarga.

Jika subsidi atau amalan ‘pemberian percuma’ diberikan, ia boleh menimbulkan rasa iri hati terutama dalam kalangan anak orang berada yang rajin dan sentiasa kompetitif.

Paling terasa ialah pelajar rajin daripada keluarga berpendapatan yang melepasi sedikit paras kategori miskin. Mereka berasa teraniaya jika anak keluarga miskin yang malas dan berfoya-foya dengan duit yuran percuma tetapi gagal menghasilkan keputusan baik berbanding mereka yang bertungkus lumus rajin berusaha. 

Mereka tidak layak menerima pendidikan percuma disebabkan keluarganya mempunyai pendapatan sedikit lebih berbanding pelajar miskin tadi. 

Janji kabur sebegini akan memberi impak ketidakadilan kepada keluarga kategori melepasi kadar kemiskinan, contohnya pendapatan isi rumah mencecah RM5,000 sebulan kerana golongan pertengahan inilah paling ramai di Malaysia. 

Perlu diingat, mereka juga wajib membayar cukai rumah, cukai tanah, cukai pendapatan, zakat, kos persekolahan anak, kos pengajian tinggi anak dan pelbagai kos sara hidup lain. 

Keluarga miskin bebas daripada membayar cukai, zakat, tetapi mendapat bantuan persekolahan anak, bantuan PTPTN, bantuan komuniti dan mungkin bantuan zakat.

Seadilnya, jika mahu diberikan pembiayaan percuma PTPTN, ia harus dinilai daripada usaha keras serta pencapaian cemerlang. Pendidikan percuma sudah diberikan pada peringkat rendah dan menengah. 

Untuk peringkat pengajian tinggi, sepatutnya siapa yang berusaha lebih, gigih, merekalah yang layak menerimanya ‘bonus’ atas usaha mereka. - BH


p/s : Sedih dengan keadaan Malaysia sekarang!!

Wednesday, April 18, 2012

Ini tak betul, Itu tak betul, semua tak betullah senang kata.

Mansuhkn PTPTN?


"Mahkamah tak betul, ptptn tak betul, universiti tak betul, rakyat pembayar cukai tak betul, kerajaan pusat apatah lagi tak betul, semua tak betul, yang betul kamu dan parti sokongan kamu saja, eh kamu ingat kami semua bodoh sangat ke tak tau beza mana betul mana tak betul?"


"Masa kamu semua tandatangan persetujuan pembayaran PTPTN itu, kamu baca tak terma dan syarat semua? ke masa kamu sign tu kamu ghairah sangat nak duit beli henpon baru?"

"Masa kamu masuk IPTA/IPTS tu ada ke wakil kerajaan datang acu pistol kepala kamu dan berkata " Baik kamu sign surat ni dan ambil pinjaman, kalau tak aku tembak!" ada tak?"


Luahan rasa hati dari saudara Zulfikar Hazri . Teks penuhnya boleh dibaca disini --> Zulfikar Hazri

p/s : Baca dan fahamilah dengan akal yang telah Allah SWT kurniakan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...