Saturday, October 30, 2010

Hikayat Merong Mahawangsa

Ehem... kepada sesiapa yang dah lama meniggalkan alam persekolahan macam aku, dah agak lama kita tidak mengingat kambali sejarah dahulu kala kan? Korang masih ingat apa-apa Hikayat? Banyakkan hikayat-hikayat yang dicipta orang dahulu..

Sebagai rakyat Malaysia dan anak Kedah, aku nk kongsikan sedikit kisah dari Hikayat Merong Mahawangsa..

Ringkasan Hikayat Merong Mahawangsa

Angkatan Raja Merong Mahawangsa yang sedang belayar dari Rom ke negeri China telah diserang oleh geroda. Ia membuka negeri Langkasuka dan diangkat menjadi raja. Ia pulang ke Rom setelah menabalkan puteranya Raja Merong Mahapudisat menjadi raja. Langkasuka ditukar namanya ke Kedah Zamin Turan.

Berpandukan nasihat yang diberikan oleh ayahandanya, Raja Merong Mahapudisat merajakan putera sulungnya menjadi Raja Siam, putera tengah sebagai Raja Perak dan anakandanya yang ketiga, seorang puteri, sebagai Raja Patani. Putera yang bongsu menggantikan ayahanda mereka sebagai Raja Kedah dengan gelaran Raja Seri Mahawangsa. Raja inilah yang memulakan tradisi menghantar persembahan bunga mas dan bunga perak sebagai hadiah kepada kekandanya, Raja Siam, setiap kali kekandanya mendapat putera.

Raja Seri Mahawangsa mangkat setelah kecewa dengan puteranya yang tidak menurut perintah dan digantikan oleh putera itu dengan gelaran Raja Seri Maha Inderawangsa. Seterusnya putera Raja Seri Maha Inderawangsa menjadi raja dengan gelaran Raja Ong Maha Perita Deria yang lebih terkenal dalam sejarah negeri Kedah sebagai Raja Bersiong. Apabila Raja Bersiong turun dari takhta setelah ditentang kerana kezalimannya, puteranya ditabalkan sebagai Raja Phra Ong Mahapudisat. Raja ini digantikan oleh puteranya, Raja Phra Ong Mahawangsa yang kemudiannya menjadi raja Kedah yang pertama memeluk agama Islam. Syeikh Abdullah Yamani menukarkan namanya kepaga Sultan Muzaffar Syah.

Untuk info yang lebih banyak, klik sini

p/s: Harap-harap dapat kita ingat mengingati tentang sejarah lampau..hehe



*tak lama lagi KRU akan terbitkan filem tentang Hikayat Merong Mahawangsa, dari sedikit thriller yang aku dah tengok, macam gempak jer (even budget cuma 8 juta).. jom kita nantikan filem tu dan sama-sam pergi menonton..

3 comments:

marina anakcikbob said...

pinjam gamba merong ye. thanx..

bLaCk | maWaR said...

nak p tgk petang ni!!! ^^ moga2 crita tu best

Hikayat Merong Mahawangsa said...

Filem ni memang best pun..macam filem hollywood!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...