Sunday, October 31, 2010

Negara Terbahagi Dua

Semua orang tahu, Korea Utara dan Korea Selatan terbahagi kepada dua adalah disebabkan perbezaan ideologi yang ekstrem di antara pemimpin. Korea Utara dengan ideologi Komunis manakala Korea Selatan dengan ideologi kebebasan bersuara (demokrasi).

Dua negara ini asalnya adalah satu dan disebabkan ideologi, mereka terbahagi kepada dua. Kesan daripada perbalahan ini telah menyebabkan rakyat mereka menderita kerana terpaksa berpisah dengan sanak saudara. Walaupun mereka satu bangsa, iaitu bangsa Korea, mereka tetap berbalah.

Hmm...Berharap sangat perkara seperti ini tidak berlaku di Malaysia. Semoga Malaysia terus aman dan maju. Sama-samalah kita bersatu...

Kat sini adalah petikan dari Utusan Malaysia tentang pertemuan semula antara keluaga yang terpisah dek peperangan dan perbezaan ideologi.

SEOUL 30 Okt. - Lebih 430 rakyat Korea Selatan merentasi sempadan masuk Korea Utara hari ini untuk bertemu semula dengan sanak-saudara yang terpisah akibat Perang Korea, sehari selepas askar kedua-dua negara berbalas tembakan di Zon Bebas Tentera yang memisahkan kedua-dua negara.

Rakyat Korea Selatan yang kebanyakannya berusia 80-an bertemu dengan saudara-mara lama mereka di pusat peranginan Mount Kumgang, Korea Utara selama tiga haril, kata Palang Merah Korea Selatan.

Pertemuan semula itu penuh emosi bagi penduduk semenanjung Korea kerana kebanyakan peserta adalah warga emas yang rindu untuk bertemu empat mata atau melalui sidang video dengan sanak-saudara yang terpisah. - AP


2 comments:

Albert said...

Sebenarnya Korea tidak berbalah. It's all about geo-politics.

Korea ditawan oleh Jepun semasa WW2. Setelah Jepun kalah perang, kedudukan Korea menjadi sangat penting, ditambah pula dengan tak ada kerajaan sementara yang stabil. DI sebelah utara dekat dengan bloc komunis (USSR and China) and south is near to Japan (which was made a US base).

That's why the war of Korea exploded at 1950-1953 due to its too-strategic location. There's a saying, whoever wins, there's the super-power of the world.

Koreans never really disagree on anything, it's just their leaders who are attracted to their allies, what they can provide ROK or DPRK with.

With DPRK now practicing "juche" (self-reliance) concept, they're refusing any outside forces to influence their country. DPRK always see the US military presence in ROK as "imperialist" and "stumbling block for reunification." ON the ROK side, they always blame on DPRK on not wanting to co-operate. Effectively, DPRK and ROK is really becoming 2 Korean nations.

This reunion meeting is actually good to warm their ties. With the rise of the new successor of Kim Jong Un (who I hope won't screw up as his dad), and hope also Lee Myung Bak will soften his measures to DPRK, peace is possible.

(Sorry ah panjang lebar saya cakap. Pasal DPRK and ROK ni saya memang minat haahha)

Ezal R said...

thanx 4 the info and thanx 4 the sharing also.. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...