Monday, January 17, 2011

Bas RapidKL Untuk Wanita

Congratulation and dalam bahasa melayunya, tahniah kepada Rapid KL yang kini menyediakan perkhidmatan seperti ini kerana seperti yang kita tahu, wanita kadang-kadang (baca: selalu kot) tidak berasa selesa dengan keadaan bas yang sesak-sesak dan juga keadaan ini memungkinkan berlakunya perkara yang tidak di ingini seperti pencabulan. Bagi aku langkah-langkah seperti ini amat lah perlu dan banyak Pro dan Kontra nya. Semoga Rapid KL terus maju..

Jom baca petikan berita harian...



Perkhidmatan bas RapidKL khusus untuk penumpang wanita dilancarkan secara rasmi hari ini yang akan menyusuri 15 laluan terpilih.

Ia meliputi lapan laluan baru di mana tujuh laluan sudah diperkenalkan dalam tempoh percubaan bulan lalu.

Bas itu yang tertera perkataan 'Bas Wanita' akan beroperasi sepenuhnya mulai esok dengan dua perkhidmatan disediakan bagi setiap laluan di waktu pagi dan petang.
Lapan laluan tambahan ialah bagi yang bernombor U6 dari Taman Jasa Utama ke Medan Pasar, U31 (Pandan Indah ke Maybank Puduraya), U46 (Damai Perdana ke Bukit Bintang), U66 (Taman Medan ke Pasar Seni), U68 (Taman Sentosa ke Pasar Seni), U82 (Bandar Utama ke KL Sentral), U224 (Taman Dato'' Senu ke Pasar Seni) dan U623 (Stesen LRT Kelana Jaya ke Subang Parade, melalui Sunway Pyramid).

Laluan terdahulu ialah U1 (Hab Pinggiran Batu Caves ke Medan pasar, U8 (Hab Damansara Damai ke Medan Pasar), U22 (Hab Sri Nilam ke Jalan Hang Lekiu), U40 (Hab Terminal Kajang ke Pasar Seni), U60 (Hab Puchong Utama ke Hab Pasar Seni), U80 (Hab UiTM Shah Alam ke Pasar Seni) dan U81(Hab Subang Suria ke Hab Pasar Seni).

Bagi perjalanan di sebelah pagi untuk penumpang wanita ke tempat kerja, ia akan berlepas pada jam 6.45 pagi dan 7.30 pagi manakala di sebelah petang untuk penumpang pulang selepas bekerja, ia akan berlepas pada jam 6 petang dan 6.45 petang.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, berkata bas seumpama itu adalah pilihan terbaik untuk golongan wanita ketika menggunakan pengangkutan awam. 
"Ini adalah penambahbaikan kerana bas untuk wanita ini akan memberi ruang kepada lebih ramai wanita yang mungkin rasa kurang selesa menggunakan bas terutama di waktu puncak. 

"Tapi mereka ada pilihan untuk naik bas yang mana, wanita saja atau campur dengan yang lain (lelaki dan wanita)," katanya selepas melancarkan bas itu di Pusat Dagangan Dunia Putra di sini.

Pengarah Kumpulan Bas Syarikat Prasarana Negara Bhd (PRASARANA), Datuk Mohamed Hazlan Mohamed Hussain, berkata peluasan perkhidmatan Bas Wanita dilakukan selepas mendapat sokongan sebanyak 92 peratus daripada 1,400 responden yang disoal selidik semasa tempoh percubaan perkhidmatan.

PRASARANA akan turut melancarkan bas dan van khas untuk golongan Orang Kelainan Upaya (OKU) tidak lama lagi. - Berita Harian





Ringkasan tujuh laluan bas dan waktu perkhidmatan adalah seperti berikut:
Perkhidmatan waktu pagi: 6.45 pagi and 7.30 pagi
U1 - Hub Pinggiran Batu Caves 
U8 - Hub Damansara Damai 
U22 - Hub Sri Nilam 
U40 - Hub Terminal Kajang 
U60 - Hub Puchong Utama 
U80 - Hub UiTM Shah Alam 
U81 - Hub Subang Suria  
Perkhidmatan waktu petang: 6.00 petang and 6.45 petang
U1 - Hub Medan Pasar 
U8 - Hub Medan Pasar 
U22 - Hub Jalan Hang Lekiu
U40 - Hub Pasar Seni
U60 - Hub Pasar Seni
U80 - Hub Pasar Seni
U81 - Hub Pasar Seni


p/s: Congratz once again diucapkan kepada Rapid KL, semoga lepas ni penumpang wanita lebih selesa.. n harap-harap, xde la laki yg tiba2 nak naik plak bas tu..huhu

*Pics from Mr. Google

2 comments:

ZAIDAHTUL AKMAL said...

Ala...tapi mesti ade punyer lelaki naik bus untuk wanita ne ka...

[z@ck] said...

adik lelaki aku cakap "tak aci!" hahaha.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...